RAPORT privind activitatea desfăşurată de Inspectoratul Teritorial de Muncă Suceava în anul 2024
I. În domeniul relațiilor de muncă
Pentru realizarea obiectivelor stabilite în Programul Cadru de Acţiuni al Inspecţiei Muncii, în domeniul relaţiilor de muncă, în perioada ianuarie – decembrie 2024 s-au desfăşurat acţiuni de control tip campanie, tematice şi de fond, vizând toate categoriile de angajatori, acţiuni care au generat următoarele rezultate:
• 2.401 controale efectuate;
• 339 angajatori sancționați;
• 555 sancţiuni contravenţionale aplicate din care 278 avertismente şi 277 amenzi în sumă de 2.852.000 lei, au fost dispuse 2.936 măsuri pentru remedierea neconformităţilor depistate.
SITUAŢIA ACŢIUNILOR DE CONTROL ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ
- Depistarea şi combaterea cazurilor de muncă nedeclarată
Din totalul acţiunilor de control întreprinse în perioada ianuarie – decembrie 2024, o pondere semnificativă o deţin acţiunile de control privind depistarea şi combaterea cazurilor de muncă nedeclarată (muncă fără forme legale de angajare). Au fost aplicate 74 sancţiuni contravenţionale, 1 avertisment şi 73 amenzi. Au fost depistate 136 persoane care au prestat muncă nedeclarată conform prevederilor art.15^1 din Legea nr.53/2003 republicată, fiind aplicate amenzi în valoare de 2.190.000 lei.
Aplicarea prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicat, urmărirea respectării de către angajatori a prevederilor Codului Muncii republicat şi modificat a constituit unul dintre obiectivele prioritare ale activităţii de control, astfel:
- conform prevederilor art.260 alin.1 lit.a au fost aplicate 7 sancţiuni contravenţionale pentru nerespectarea dispoziţiilor privind garantarea în plată a salariului minim brut pe ţară, fiind aplicate 5 amenzi contravenționale în sumă de 9.000 lei și 2 avertismente;
- conform prevederilor art.260 alin.1 lit.d au fost aplicate 4 sancţiuni contravenţionale pentru nerespectarea dispoziţiilor privind stipularea în contractul individual de muncă a unor clauze conform dispoziţiilor legale, 3 avertismente și o amendă în sumă de 5.000 lei;
- conform prevederilor art.260 alin.1 lit.f au fost aplicate 4 sancţiuni contravenţionale pentru prestarea muncii de către o persoană fără încheierea unui contract individual de muncă și anume 4 amenzi în sumă de 3.000 lei;
- conform prevederilor art.260 alin.1 lit.e au fost aplicate 65 sancţiuni contravenţionale din care 64 amenzi pentru primirea la muncă fără încheierea unui contract individual de muncă, în sumă de 1.960.000 lei şi 1 avertisment;
- conform prevederilor art.260 alin.1 lit.e^1 au fost aplicate 8 sancţiuni contravenţionale, respectiv 8 amenzi pentru primirea la muncă a uneia sau mai multor persoane fără transmiterea elementelor contractului individual de muncă în registrul general de evidență a salariaților cel târziu în ziua anterioară începerii activității, în sumă de 220.000 lei;
- conform prevederilor art.260 alin.1 lit.e^3 a fost aplicata o sancţiune contravenţională, pentru primirea la muncă a unuia sau mai multor salariați în afara programului de lucru stabilit în contractele individuale de muncă cu timp parțial, respectiv o amendă în cuantum de 10.000 lei;
- conform prevederilor art.260 alin.1 lit.e^5 au fost aplicate 11 sancţiuni contravenţionale, 11 avertismente;
- conform prevederilor art.260 alin.1 lit.i, au fost aplicate 12 sancţiuni contravenţionale pentru nerespectarea dispoziţiilor privind munca suplimentară, 5 amenzi contravenționale în sumă de 15.000 lei și 7 avertismente;
- conform prevederilor art. 260 alin.1 lit.j, au fost aplicate 27 sancţiuni contravenţionale, pentru nerespectarea dispozițiilor legale privind acordarea repausului săptămânal, 9 amenzi contravenționale în sumă de 25.500 lei și 18 avertismente;
- în temeiul art.260 alin.1 lit.l au fost aplicate 7 sancţiuni contravenţionale pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la munca de noapte, respectiv 5 avertismente și 2 amenzi în sumă de 4.500 lei;
- în temeiul art.260 alin.1 lit.m, au fost aplicate 100 sancţiuni contravenţionale pentru încălcarea prevederilor legale referitoare la obligaţia angajatorului de a angaja persoane numai în baza unui certificat medical şi obligaţia de a ţine evidenţa orelor de muncă prestate de către fiecare salariat, 42 amenzi în valoare de 111.000 lei și 58 avertismente;
- în temeiul art.260 alin.1 lit.p au fost aplicate 6 sancţiuni contravenţionale pentru încălcarea prevederilor legale privind obligaţia angajatorului ca, anterior începerii activităţii, să înmâneze salariatului un exemplar din contractul individual de muncă, o amendă contravențională în sumă de 1.500 lei şi 5 avertismente;
- conform prevederilor art.260 alin.1 lit.q, au fost aplicate 7 sancţiuni contravenţionale pentru încălcarea prevederilor legale privind obligaţia angajatorului să păstreze la locul de muncă o copie a contractului individual de muncă pentru salariații care prestează activitate în acel loc, 6 avertismente şi o amendă în cuantum de 10.000 lei;
- în temeiul art.260 alin.1 lit.s, au fost aplicate 17 sancţiuni contravenţionale, 14 avertismente și 3 amenzi contravenționale în sumă de 15.000 lei.
B.CONTROALE PRIVIND RESPECTAREA UNOR LEGI SPECIALE
- Verificarea modului în care agenţii economici respectă prevederile Legii nr.156/2000 privind protecţia cetăţenilor români care lucrează în străinătate, republicată.
La nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Suceava, la data de 31.12.2024 au fost înregistraţi 16 agenţi de ocupare a forţei de muncă activi, în baza art.8 lit.e din Legea nr. 156/2000 modificată şi completată.
În perioada ianuarie – decembrie 2024, au fost efectuate 16 controale, au fost aplicate 9 sancţiuni contravenționale, 8 avertismente şi o amendă în sumă de 10.000 lei, au fost dispuse 18 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate.
- Verificarea modului în care angajatorii respectă prevederile H.G. nr.905/2017 privind registrul general de evidenţă a salariaților.
În perioada ianuarie – decembrie 2024, au fost efectuate 2152 controale, au fost aplicate 166 sancţiuni contravenționale, din care 78 amenzi în valoare de 163.500 lei și 88 avertismente, au fost dispuse 725 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate.
-Verificarea modului în care angajatorii respectă prevederile Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, republicată.
În perioada ianuarie – decembrie 2024 au fost efectuate 9 controale, au fost aplicate 4 sancţiuni contravenționale, 4 avertismente şi au fost dispuse 54 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate.
- În perioada ianuarie – decembrie 2024, în baza Legii nr. 108/1999 republicată, privind înfiinţarea şi organizarea lnspecţiei Muncii, au fost aplicate 74 sancţiuni contravenţionale, 38 amenzi în sumă de 223.000 lei și 36 avertismente. Au fost dispuse 70 măsuri privind remedierea deficiențelor constatate.
-Verificarea modului în care angajatorii respectă prevederile Legii dialogului social nr. 367/2022, republicată cu modificările şi completările ulterioare.
Au fost efectuate 325 controale și au fost dispuse 125 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate, au fost aplicate 2 sancţiuni contravenţionale respectiv, 2 avertismente.
- Verificarea modului în care angajatorii respectă prevederile Legii nr.16/2017 modificată privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale - au fost efectuate 18 controale și au fost dispuse 17 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate şi au fost aplicate 2 avertismente.
- Verificarea modului în care angajatorii respectă prevederile HG nr. 38/2008 modificată privind organizarea timpului de muncă al persoanelor care efectuează activități mobile de transport rutier .
Au fost efectuate 54 controale, au fost aplicate 12 sancțiuni contravenționale, 10 amenzi în valoare de 20.000 lei și 2 avertismente, au fost dispuse 20 măsuri în vederea remedierii deficiențelor constatate.
-Verificarea modului în care angajatorii respectă prevederile H.G. nr.37/2007 actualizată, privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto - au fost efectuate 7 controale și au fost dispuse 3 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate.
În perioada ianuarie 2024 – decembrie 2024 inspectorii de muncă din cadrul serviciului control relaţii de muncă și a compartimentului muncă nedeclarată și-au desfășurat activitatea de control și în contextul derulării mai multor Campanii Naționale, astfel:
- În perioada 17.01.2024 - 20.01.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind verificarea angajatorilor înregistrați cu cod CAEN 9602 și cod CAEN 9604 – coafură şi alte activităţi de înfrumuseţare şi întreţinere corporală.
Au fost efectuate 37 de controale, a fost aplicată o amendă în sumă de 1.000 lei şi 2 avertismente, au fost dispuse 41 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
- În perioada 01.02.2024 - 29.02.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind promovarea negocierii colective în IMM.
Au fost effectuate 128 acţiuni de promovare, 3 articole în presă, au fost informaţi 2.294 angajatori, cu 78.322 angajaţi şi au fost încheiate 23 de noi contracte colective de muncă.
- În perioada 06.02.2024 - 16.02.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind comercializarea articolelor pirotehnice.
Au fost efectuate 8 controale, a fost dispusă o măsură pentru remedierea deficienţelor constatate.
- În perioada 22.02.2024 - 01.03.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind verificarea angajatorilor care au ca obiect de activitate protecţie şi pază – Cod CAEN 8010.
Au fost verificate 15 obiective, au fost aplicate 3 sancțiuni contravenționale pentru nerespectarea timpului de muncă – 1 avertisment și 2 amenzi în sumă de 4.500 lei.
Pentru încălcarea altor prevederi legale au fost aplicate 3 sancțiuni contravenționale, o amendă în sumă de 1.000 lei și 2 avertismente.
Au fost dispuse 21 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate.
- În perioada 05.03.2024 - 09.03.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind verificarea angajatorilor care au ca obiect de activitate demontare/dezasamblare maşini – Cod CAEN 3831.
Au fost verificați 30 angajatori şi au fost dispuse 10 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
- În perioada 11.03.2024 - 15.03.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind verificarea angajatorilor care au ca obiect de activitate comerţ – Cod CAEN 47.
Au fost efectuate 32 controale, au fost aplicate 3 sancțiuni contravenționale pentru nerespectarea timpului de muncă – 2 avertismente și o amendă în sumă de 1.500 lei.
Pentru muncă nedeclarată a fost aplicată o amendă în sumă de 20.000 lei în baza art.260 alin.1 lit.e din Legea nr.53/2003 republicată.
Pentru încălcarea altor prevederi legale au fost aplicate 2 sancțiuni contravenționale, o amendă în sumă de 5.000 lei și 1 avertisment.
Au fost dispuse 48 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate.
- În perioada 18.03.2024 - 22.03.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind verificarea angajatorilor care au ca obiect de activitate, comercializarea materialelor de construcţii şi lemnoase, fabricarea altor produse nemetalice – Cod CAEN 23, 4673.
Au fost efectuate 30 controale, pentru încălcarea altor prevederi legale au fost aplicate 2 sancțiuni contravenționale, o amendă în sumă de 1.000 lei și 1 avertisment.
Au fost dispuse 29 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate.
- În perioada 25.03.2024 - 29.03.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind verificarea angajatorilor care au Cod CAEN 8510 şi 8891, învăţământ preşcolar.
Au fost efectuate 19 controale, au fost aplicate 2 sancțiuni contravenționale pentru nerespectarea timpului de muncă – 1 avertisment și o amendă în sumă de 3.000 lei.
Pentru încălcarea altor prevederi legale au fost aplicate 8 sancțiuni contravenționale, 3 amenzi în sumă de 5.000 lei și 5 avertismente.
Au fost dispuse 31 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate.
- În perioada 01.04.2024 - 05.04.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind verificarea angajatorilor care au ca obiect de activitate construcții – Cod CAEN 41, 42, 43.
Au fost verificați 52 angajatori, au fost aplicate 3 sancțiuni contravenționale pentru muncă nedeclarată – 3 amenzi în sumă de 120.000 lei.
Pentru nerespectarea timpului de muncă au fost aplicate 3 sancţiuni contravenţionale, 1 avertisment și 2 amenzi în sumă de 6.000 lei.
Pentru încălcarea altor prevederi legale au fost aplicate 7 sancțiuni contravenționale, 4 amenzi în sumă de 20.000 lei și 3 avertismente.
Au fost dispuse 56 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate.
- În perioada 09.04.2024 - 12.04.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind verificarea angajatorilor care au ca obiect de activitate panificaţie – Cod CAEN 1071, 1072, 1073.
Au fost efectuate 35 controale, a fost aplicată o sancțiune contravențională pentru muncă nedeclarată –amendă în sumă de 60.000 lei, fiind despistate 3 persoane prestând muncă nedeclarată.
Pentru încălcarea altor prevederi legale au fost aplicate 6 sancțiuni contravenționale, 2 amenzi în sumă de 4.000 lei și 4 avertismente.
Au fost dispuse 21 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate.
- În perioada 23.04.2024 - 26.04.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind verificarea angajatorilor care au Cod CAEN 452 – service auto.
Au fost verificați 21 angajatori, pentru nerespectarea timpului de muncă au fost aplicate 2 sancţiuni contravenţionale, 1 avertisment și o amendă în sumă de 3.000 lei.
Pentru încălcarea altor prevederi legale a fost aplicat 1 avertisment.
Au fost dispuse 21 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate.
- În perioada 14.05.2024 - 17.05.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind verificarea angajatorilor care au Cod CAEN 0130, 9603, 4776, 4622.
Au fost efectuate 33 controale, şi au fost dispuse 29 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate.
- În perioada 29.05.2024 - 01.06.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind verificarea angajatorilor care au Cod CAEN 9200- jocuri de noroc şi pariuri.
Au fost efectuate 2 controale, şi a fost dispusă o măsură pentru remedierea deficiențelor constatate.
- În perioada 12.06.2024 - 15.06.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind verificarea angajatorilor care au Cod CAEN 56 – restaurante.
Au fost verificați 45 angajatori, pentru încălcarea altor prevederi legale a fost aplicată o amendă în sumă de 1.000 lei.
Au fost dispuse 26 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate.
- În perioada 02.09.2024- 04.09.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind verificarea angajatorilor care au ca obiect de activitate benzinării, GPL, respectiv cod CAEN 4730, 4671.
Au fost efectuate 16 de controale au fost aplicate 3 sancţiuni contravenţionale pentru nerespectarea timpului de lucru – 3 amenzi în cuantum de 9.000 lei, şi 1 avertisment pentru încălcarea altor prevederi legale .
Au fost dispuse 15 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
- În perioada 17.09.2024 - 20.09.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind verificarea angajatorilor care au Cod CAEN 3600, 3700.
Au fost verificați 12 angajatori şi au fost dispuse 11 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate.
- În perioada 24.09.2024- 04.10.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind verificarea angajatorilor care au cod CAEN 7820 - agenţi de muncă temporară.
Au fost verificate 63 de contracte de punere la dispoziţie, 262 de contracte de muncă temporară ale angajatorilor controlaţi, au fost aplicate 23 sancţiuni contravenţionale 13 amenzi în cuantum de 28.500 lei, şi 10 avertismente.
A fost dispusă o măsură pentru remedierea deficienţelor constatate în baza H.G. 1256/2011.
- În perioada 02.10.2024- 07.10.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind verificarea angajatorilor privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri conform Legii nr.52/2011 republicată.
La nivelul ITM Suceava au fost verificaţi 12 beneficiari, cu 16 zilieri .
- În perioada 08.10.2024 - 11.10.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind verificarea angajatorilor care au Cod CAEN 9601, 9604.
Au fost verificați 27 angajatori, pentru nerespectarea timpului de muncă au fost aplicate 2 sancţiuni contravenţionale, 2 avertismente .
Au fost dispuse 26 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate.
- În perioada 31.10.2024 - 08.11.2024 s-a desfășurat Campania Națională privind încadrarea şi detaşarea străinilor conform OG nr.25/2014.
Au fost efectuate 44 controale, 3 cu reprezentanţi IGI, au fost aplicate 2 sancţiuni contravenţionale – 2 amenzi în cuantum de 4.000 lei, pentru încălcarea altor prevederi legale .
Au fost dispuse 44 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
- Campania Națională pentru desfășurarea acțiunilor de control în domeniul relațiilor de muncă privind respectarea prevederilor legale la angajatorii care își desfășoară activitatea în transport – COD CAEN 4931, 4941 s-a desfășurat în perioada 14.11 – 22.11.2024.
Au fost efectuate 29 controale, 16 conducători auto verificați, au fost aplicate 7 sancțiuni, 6 avertismente şi o amendă în sumă de 3.000 lei în baza prevederilor art 260 alin.1 lit.j din Legea nr.53/2003 rep., pentru încălcarea altor prevederi legale a fost aplicată o amendă de 2.000 lei, fiind dispuse totodată 25 de măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
În baza H.G. nr.38/2008 a fost aplicată o amendă în cuantum de 2.000 lei conform art. 13 alin.1 lit.a.
Controalele au fost comune cu reprezentanți ai ISCTR iar o parte dintre ele s-au desfășurat în trafic.
- Campania Națională pentru desfășurarea acțiunilor de control în domeniul relațiilor de muncă privind respectarea prevederilor legale la angajatorii care au înregistrat COD CAEN 7810 – agenţi de plasare a forţei de muncă, în perioada 27.11.2024 - 29.11.2024.
La ITM Suceava au fost înregistraţi 16 agenţi de plasare a forţei de muncă.
Au fost efectuate 13 controale, au fost aplicate 4 sancţiuni contravenţionale respectiv, 4 avertismente conform art.11,art.12 şi art.13 din Legea nr.156/2000. Au fost dispuse 6 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
La solicitarea lucrătorilor IGI au fost soluționate adrese referitoare la faptul că, în ultimele 6 luni, persoana juridică în cauză nu a fost sancţionată conform prevederilor art. 260, alin.1 lit.e sau art. 260 alin.1 lit.e^1 din Legea nr.53/2003, republicată - Codul Muncii, conform prevederilor art.36, alin.1 din Ordonanţa Guvernului nr.25/2014, ori potrivit art.8, alin.1 din HG nr. 905/2017 privind registrul de evidenţă a salariaţilor.
În perioada ianuarie – decembrie 2024 au fost înregistrate și soluționate 585 sesizări, la nivelul serviciului control relații de muncă.
II. În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă
În anul 2024, conform Programului propriu de acţiuni al Inspectoratului Teritorial de Muncă Suceava şi dispoziţiilor Inspecţiei Muncii s-au desfăşurat următoarele campanii și acțiuni:
- Organizarea şi desfăşurarea Săptămânii Europene de Securitate şi Sănătate în Muncă – Securitatea și sănătatea în muncă în era digitală, sub egida Agenţiei Europene pentru Securitate şi Sănătate în Muncă.
Informațiile furnizate de Agenţia Europeană pentru Securitate şi Sănătate în Muncă au fost promovate de ITM Suceava prin următoarele tipuri de activități:
• distribuirea de materiale publicitare ale campaniei–ghiduri, afișe, pliante, broșuri;
• diseminarea informaţiilor și a instrumentelor practice de gestionare a securității și sănătății în muncă atât la nivelul angajatorilor cât și angajaților.
În luna octombrie, sub egida ”Săptămânii Europene a Sănătății și Securității în Muncă”, ITM Suceava a organizat simpozionul tehnico-științific organizat de Inspecția Muncii.
ITM Suceava a întocmit două lucrări științifice în domeniul securității și sănătății în muncă pe care le-a prezentat la conferința organizată.
- Campanie națională de verificare a modului de respectare a cerinţelor minime de securitate şi sănătate în muncă în șantierele temporare sau mobile din domeniul construcţiilor, cod CAEN 41, 42, 43.
S-au identificat șantierele temporare sau mobile care urmau a fi controlate, s-au efectuat ședinţe de conştientizare privind elementele de desfăşurare a acţiunii, s-au controlat 78 angajatori, fiind identificate 107 deficienţe. Pentru deficienţele constatate au fost aplicate un număr de 107 sancţiuni contravenţionale, 99 avertismente și 8 amenzi în valoare de 39.500 lei. Totodată a fost sistat 1 loc de muncă.
- Campania naţională „Valenţele culturale ale securităţii şi sănătăţii în muncă” pentru formarea unei culturi de prevenire în rândul tinerilor din licee şi şcoli profesionale”
S-a organizat acțiunea pentru crearea unei culturi de prevenire a riscurilor profesionale la intrarea pe piața muncii a tinerilor lucrători. Acțiunea s-a desfășurat în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Suceava și Colegiul Silvic Bucovina Câmpulung Moldovenesc.
La cele 5 secțiuni ale concursului au participat 94 de elevi organizați în echipe de câte 2 elevi, însoțiți de 57 cadre didactice de la 15 unități de învățământ din județul Suceava. De la fiecare din cele 5 secțiuni a concursului participat la faza națională organizată la Colegiul Tehnic “Gheorghe Asachj” Iași.
- Campanie națională de informare, conștientizare și monitorizare a angajatorilor privind riscurile existente la locurile de muncă unde se utilizează zilieri și/sau salariați temporari.
S-a urmărit:
- modul în care se asigură securitatea și sănătatea în muncă a zilierilor;
- instruirea zilierilor înainte de începerea activității;
- punerea la dispoziția zilierilor a echipamentelor de muncă adecvate;
- comunicarea de îndată către inspectoratul teritorial de muncă a oricărui eveniment în care au fost implicați zilieri.
S-au identificat angajatorii cu activitate în domeniu, s-au programat ședințe de conștientizare privind elementele de desfășurare a acțiunii, s-au controlat 5 agenţi de muncă temporară la care erau 100 lucrători, 1 angajator a fost sancţionat cu un avertisment şi s-au controlat 11 beneficiari la care activau 15 zilieri la care s-au identificat 9 neconformităţi sancţionate cu avertismente.
- Campanie naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii, conform Programului sectorial pentru anul 2024, coordonat de către Comisia Europeană.
S-au efectuat 31 controale unde s-au identificat 168 produse conforme. S-au identificat 3 produse neconforme sancționate cu 3 avertismente.
- Acțiune de control privind verificarea modului în care se respectă cerințele minime de securitate și sănătate în muncă pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase - cod CAEN 4941 – Transporturi rutiere de mărfuri.
- Acțiune de verificare a modului în care sunt respectate cerinţele minime pentru îmbunătăţirea securităţii şi protecţia sănătăţii de către agenții economici care dețin conducte de transport produse petroliere și gaze naturale.
S-au stabilit angajatorii cu activitate în domeniu, s-au programat ședințe de conștientizare privind elementele de desfășurare a acțiunii, s-au controlat 13 angajatori cu un număr total de 1.233 lucrători, 12 angajatori au fost sanţionaţi, s-au identificat 20 neconformităţi, s-au aplicat 20 avertismente.
- Acțiune privind respectarea prevederilor legale de securitate și sănătate în activitatea de manipulare manuală/mecanizată a coletelor și corespondenței.
S-au controlat 26 angajatori cu un număr total de 434 lucrători, 21 angajatori au fost sanţionaţi, s-au identificat 27 neconformităţi, s-au aplicat 27 avertismente.
- Acțiune de verificare a modului în care angajatorii au îndeplinit măsurile pentru normalizarea condițiilor de muncă la locurile de muncă încadrate în condiții deosebite.
S-a controlat angajatorul care are 2 locuri de muncă incadrate în condiţii deosebite, s-au identificat 2 neconformităţi şi s-au aplicat 2 avertismente.
- Acţiune de control vizând modul de respectare a cerinţelor minime de securitate şi sănătate în muncă pentru protecţia lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenţi chimici periculoşi la locul de muncă.
S-au efectuat controale la 9 angajatori cu 3.045 lucrători, s-au identificat 20 neconformităţi şi s-au aplicat 20 avertismente contravenţionale.
- Acțiune de control pentru verificarea modului în care se respectă prevederile legale la comercializarea și depozitarea/păstrarea articolelor pirotehnice.
- Acţiune de monitorizare privind riscurile existente la locurile de muncă din microîntreprinderi (1 - 9 lucrători).
S-au identificat angajatorii cu activitate în domeniu, s-au programat ședințe de conștientizare privind elementele de desfășurare a acțiunii, s-au transmis Chestionarul privind respectarea cerinţelor minime generale de securitate şi sănătate în muncă, la angajatori, s-au controlat 29 angajatori, s-au identificat 31 neconformităţi la 21 angajatori, s-au aplicat 31 avertismente.
S-au efectuat 15 controale la 15 angajatori. La 13 angajatori s-au identificat 28 neconformități sancționate cu 28 avertismente.
- Acţiune de control vizând domeniul „Fabricarea vopselelor, lacurilor, cernelii tipografice si masticurilor” – CAEN 2030 – în perioada 26.02 – 01.03.2024
S-au efectuat 2 controale la 2 angajatori cu 24 lucrători. S-au identificat 6 neconformități sancționate cu 6 avertismente.
- Campanie națională privind verificarea modului în care serviciile externe respectă obligațiile legale și a activităţilor de prevenire şi protecţie pe care le desfășoară în întreprinderi/unități, în perioada 29 – 31.05.2024
S-au controlat 66 angajatori, s-au identificat 23 neconformităţi, s-au aplicat 23 avertismente
- Campanie de control în perioada 05 – 09.03.2024 - cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă în domeniul „Demontarea (dezasamblarea) mașinilor și echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor” CAEN 3831
S-au controlat 31 angajatori cu un număr total de 133 lucrători, s-au identificat 68 neconformităţi, s-au aplicat 67 avertismente şi 1 amendă în valoare de 30.500 lei.
- Campanie națională de verificare a modului de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă in domeniul panificatiei în perioada 09-12.04.2024
- Campania în domeniile "Activități de pompe funebre și similare”-cod CAEN 9603, comerț cu amănuntul al florilor, plantelor și semințelor, comerț cu amănuntul al animalelor de campanie și a hranei pentru acestea, in magazine specializate”-cod CAEN 4776, comerț cu ridicata al florilor și plantelor”-Cod CAEN 4622, „Cultivarea plantelor pentru înmulțire (inclusiv cultivarea plantelor ornamentale, flori etc.)” - cod CAEN 0130
S-au controlat 20 angajatori cu un număr total de 100 lucrători, s-au identificat 34 neconformităţi, s-au aplicat 34 avertismente.
- Campanie națională de verificare a modului de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă in domeniul reparatiilor auto
- Campanie națională de verificare a modului de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă in domeniul reparatiilor auto, spalatorii auto
S-au controlat 20 angajatori cu un număr total de 143 lucrători s-au identificat 20 neconformităţi, s-au aplicat 20 avertismente.
- Campania în domeniul „Comerț cu amănuntul, cu excepția autovehiculelor și motocicletelor” - cod CAEN 47, perioada 11-15.03.2024
S-au controlat 37 angajatori cu un număr total de 794 lucrători, s-au identificat 73 neconformităţi, s-au aplicat 73 avertismente.
- Campania în domeniile „Fabricarea altor produse din minerale nemetalice” - cod CAEN 23 şi „Comerţ cu ridicata al materialului lemnos şi a materialelor de construcţie si echipamentelor sanitare” cod CAEN 4673
S-au controlat 40 angajatori cu un număr total de 472 lucrători, s-au identificat 79 neconformităţi, s-au aplicat 79 avertismente.
- Campania SLIC pentru anul 2024 privind accidentele de muncă, viziune „zero accidente de muncă”
S-au efectuat 1 seminar de deschidere la care au participat 35 persoane şi 1 seminar de închidere la care au participat 12 persoane şi 11 angajatori. S-a făcut o sesiune de informare şi conştientizare la care au participat 2 angajatori şi 37 persoane. S-au făcut vizite de inspecţie la 3 locuri de muncă având 62 lucrători.
- Campanie națională pentru verificarea modului de respectate a prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă şi pentru verificarea modului în care sunt respectate cerințele minime pentru îmbunătăţirea securităţii şi protecţia sănătăţii lucrătorilor, de către angajatorii care desfăşoară activități de depozitare şi comercializare a carburanţilor auto – cod CAEN 4730, 4671, în perioada 02-04.09.2024
S-au controlat 14 angajatori cu un număr total de 948 lucrători, 13 angajatori au fost sanţionaţi, s-au identificat 17 neconformităţi, s-au aplicat 16 avertismente şi 1 amendă în valoare de 5.000 lei.
- Campanie națională de verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă și pentru verificarea modului în care sunt respectate cerințele minime pentru îmbunătățirea securității și protecția sănătății lucrătorilor, de către angajatorii care desfăşoară activitati în domeniul spălare şi curăţare(uscată) a articolelor textile şi a produselor din blană – CAEN 9601 şi activităţi de întreţinere corporală- CAEN 9604, în perioada 08-11.10.2024
S-au controlat 31 angajatori cu un număr total de 140 lucrători, la care s-au identificat 46 neconformităţi, s-au aplicat 46 avertismente.
2. Număr de controale efectuate în domeniul securității și sănătății în muncă
În anul 2024 au fost efectuate 1.297 controale şi s-au dispus 1.759 măsuri pentru neconformităţile constatate.
3. Sancțiuni aplicate
- Numărul sancţiunilor contravenţionale aplicate: 1.759;
- Numărul de amenzi aplicate: 85;
- Valoarea sancţiunilor aplicate (lei): 441.500.
4. Autorizarea sau avizarea funcționării agenților economici din punctul de vedere al securității și sănătății în muncă
În anul 2024, Inspectoratul Teritorial de Muncă Suceava a autorizat şi a avizat 60 de societăţi, după caz:
- funcţionarea agenţilor economici din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, conform Legii nr. 319/2006 modificată şi completată - 21;
- producerea, prepararea, deţinerea, transportarea, comercializarea, folosirea şi depozitarea materiilor explozive, în baza Legii nr. 126/1995 republicată – 13;
- alte legi – 26.
5. Statistici ale accidentelor de muncă și bolilor profesionale
În anul 2024 au fost înregistrate un total de 91 persoane accidentate în muncă, din care 4 au fost accidentate mortal și 87 au avut incapacitate temporară de muncă.
Au fost comunicate de către angajatori un număr de 290 de evenimente.
Sectoarele economiei naţionale în care au fost înregistraţi cei mai mulți accidentaţi în muncă sunt:
- transporturi terestre – 28 accidentaţi
- exploatare forestieră – 14 accidentaţi;
- construcții – 11 accidentați;
- fabricarea produselor din lemn – 5 accidentați.
III. Compartimentul Contracte Colective de Muncă și Monitorizare Relații de Muncă
Pentru transmiterea on-line a registrului electronic al salariaților, Inspectoratul Teritorial de Muncă Suceava a eliberat în perioada 01.01.2024/31.12.2024, un număr de 1.721 parole pentru accesarea portalului Inspecției Muncii.
Pentru perioada 01.01.2024/31.12.2024, la sediul ITM au fost preluate un număr de 1.560 registre electronice ale salariaţilor, transmise în baza de date centrală a Inspecţiei Muncii.
Având în vedere atribuțiile stabilite prin H.G. nr. 905/2017, în perioada 01.01.2024/31.12.2024, Inspectoratul Teritorial de Muncă Suceava a eliberat un număr de 2.471 certificate/rapoarte eliberate cu informaţii extrase din baza de date gestionată de Inspecţia Muncii și un număr de 82 adeverinţe eliberate în baza documentelor existente în arhiva ITM Suceava.
Totodată s-au furnizat informații organelor fiscale, organelor administrației publice locale, organelor de urmărire penală, instanțelor de judecată precum şi altor solicitanți care aveau dreptul să primească informații din baza de date, după achitatea tarifelor stabilite potivit Lg.nr.108/1999, republicată, pentru înființarea și organizarea Inspecției Muncii și Normativului cu tarifele pentru plata prestațiilor de servicii în domeniile de activitate ale Inspecției Muncii,aprobat prin Ordinul nr.826/28.05.2014, pentru furnizarea acestora, acolo unde a fost cazul.
În același timp, au fost oferite informații privind evidența contractelor individuale de muncă în baza de date, salariaţilor/foştilor salariaţi care s-au prezentat la sediul inspectoratului, după identificarea pe baza actului de identitate.
În ceea ce priveşte activitatea de evidenţă a prestatorilor de servicii pentru completarea şi transmiterea registrului electronic de evidenţă a salariaţilor precizăm faptul că, în conformitate cu prevederile H.G. 905/14.12.2017, în evidenţa Inspectoratului Teritorial de Muncă Suceava, numărul
notificărilor privind incheierea contractului de prestări servicii în perioada 01.01.2024/31.12.2024 este de 1.267.
Astfel în cursul anului 2024:
- numărul notificărilor privind încetarea contractului de prestări sevicii este de 230;
- numarul certificate/adeverinte de finalizare a stagiului,vizate conform Legii nr.335/2013 este de 5;
- au fost predate titularilor un număr de 299 carnete de muncă, din totalul de 14.972 carnete de muncă aflate în evidența ITM Suceava la sfârșitul anului 2023;
- numarul contractelor de ucenicie înregistrate conform Legii nr.279/2005 este de 11;
La nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Suceava, în aplicaţia informatică « Columbo » s-au înregistrat un număr de 122 de registre de zilieri active, cumulând un număr de 82.588 poziții, cu un numar de 3.262 zilieri distincți activi.
Potrivit bazei de date a Inspectoratului Teritorial de Muncă Suceava la 31.12.2024 pe raza judeţului Suceava în cadrul prestării de servicii transnaţionale în baza Legii 16/2017 au desfasurat activitate un
număr de 248(douăsutedpatruzecișiopt) salariaţi detasati care au cetăţenia unui stat membru al UE sau al Spaţiului Economic European, care nu au depăşit durata preconizată a detaşării.
În perioada 01.01.2024/31.12.2024, în aplicaţia informatică « Columbo » s-au înregistrat 55 notificări de detașare comunicate de 36 angajatori din spatiul U.E. și Spațiului Economic European.
Potrivit art.26 din Ordonanta nr.25/2014, cu modificările și completările ulterioare, nu s-au înregistrat notificări de detașare pentru cetățenii care sunt din afara spațiului U.E. și Spațiului Economic European.
În cadrul activității de dialog social în perioada 01.01.2024/31.12.2024:
- s-au verificat și înregistrat un număr de 261 contracte colective de muncă și 35 acte adiționale ale acestora;
- la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Suceava a avut loc un număr de 2(două) ședințe ale Consiliului Consultativ Tripartit;
- s-au eliberat un număr de 9 dovezi de obținere a reprezentativității sindicatelor;
- s-au eliberat un număr de 4 dovezi de obținere a reprezentativității patronatelor ;
- nu s-a înregistrat nici un conflict colectiv de muncă.
În urma verificărilor efectuate în Registrul general de evidenţă al salariaţilor în format electronic organizat la nivelul Inspecţiei Muncii, au fost obținute datele privind numărul de contracte active, în vederea obținerii dosarului de reprezentativitate patronate pentru 189 societăți comeciale.
Din partea ITM Suceava se participă la :
- convocările Comisiei de Dialog social din Cadrul Prefecturii Suceava;
- convocările Grupului de lucru mixt pentru minoritatea romilor din Cadrul Prefecturii Suceava;
- susținerea și implicarea în proiectele și campaniile aflate în derularea pentru informarea corectă și cât mai completă a potențialilor migranți români din județul Suceava, a cetățenilor din statele membre UE și non UE, a refugiaților, în ceea ce privește drepturile și obligațiile pe care le conferă dreptul de
Muncă.
IV. Compartiment Comunicare și Relații cu Publicul
Activitatea desfășurată în cadrul Compartimentului de Comunicare și Relații cu Publicul în anul 2024 cuprinde activități privind soluționarea petițiilor primite de către instituția noastră conform legislației în vigoare, respectiv Ordonanța nr. 27/2002, cu modificările și completările ulterioare și Legea 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, transmiterea de comunicate de presă către mijloacele de informare în masă, raportări trimestriale, anuale transmise către Inspecția Muncii și Instituția Prefectului Suceava. Totodată au fost oferite informații privind evidența contractelor individuale de muncă în baza de date, salariaţilor/foştilor salariaţi care s-au prezentat la sediul inspectoratului, după identificarea pe baza actului de identitate precum și consilierea petenților ce au avut probleme cu angajatorii/foști angajatori prin depunerea de sesizări la Inspectoratul Teritorial de Muncă Suceava.
Precizăm pe scurt următoarele:
- petiții primite - 714;
- petiții soluționate – 716;
- comunicate de presă transmise către mijloacele de informare în masă – 41.
În baza Legii 544/2001 au fost înregistrate un număr de 9 solicitări de informații de interes public.